untitled Created with Sketch.

پژواک فیش‌های نجومی روی صحنه

۲۷ دی, ۱۳۹۶ - ۸:۱۶ ق.ظ

به گزارش روابط عمومی روایت فتح، فیش‌های نجومی و حقوق چند صد میلیونی مدیران، این روزها در قالب یک نمایش با موضوع «فیش آباد» به کارگردانی آقای سیروس همتی روی صحنه تماشاخانه سرو، به نمایش گذاشته شده است.
موضوعات اجتماعی، سیاسی و حتی برخی از مسائل فرهنگی، جزو مواردی‌اند که پرداخت به آنها در فضاهای مختلف دنیای تصویر، با حساسیت‌هایی همراه هستند که باعث می‌شود کمتر کسی سراغ آنها برود. حساسیت‌هایی که بخش اعظمی از آن به چارچوب‌ها و ممیزی‌هایی برمی‌گردند که گاه حتی باعث نقصان و از بین رفتن یک اثر می‌شود، این نگاه موجب شده تا هر چه کمتر شاهد تولیدات و آثاری با دغدغه مسائل روز و مشکلاتی باشیم که وجود دارند.
در کنار سینما و تلویزیون که گهگداری این دست مسائل را مدنظر قرار می‌دهند، در حوزه تئاتر نیز به ندرت شاهد شکل گیری و اجرای آثاری هستیم که برخلاف ژست روشنفکری که مدت‌هاست بین اهالی آن باب شده است، نمایش‌هایی به روی صحنه می‌روند که با دغدغه‌مندی، مشکلات این روزهای مردم را به تصویر کشیده‌اند.نمایش «فیش آباد» به کارگردانی آقای سیروس همتی، که در تماشاخانه سرو به روی صحنه رفته است، یکی از همین کارهاست که به مساله حقوق‌ها و فیش‌های نجومی پرداخته است.همتی در گفت‌وگو با «صبح نو» ابتدا درباره شکل گیری این نمایش بیان کرد: یک روز من در تلویزیون از برنامه‌ای که اسم نمی‌برم شنیدم که مدیرعامل بانکی ۲۴۸ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و فیش حقوقی او منتشر شده است.
بعد از آن با یک حساب سرانگشتی دیدم که من ۲۶سال است که دبیر رسمی آموزش‌و‌پرورش هستم و چندسال نیز دبیر نمونه بودم و الان با گذشت این سال‌ها حقوق بنده ۲میلیون و ۴۸۰هزار تومان است، یعنی به تعبیری حقوق من یک صدم حقوق این مدیرعامل است.
بعد از این اتفاق خیلی به من برخورد و زمانی که سر کار می‌رفتم با خودم فکر می‌کردم که این مردم برای ساعت‌ها و سال‌ها کار چقدر می‌گیرند و آن آقای مدیرعامل بانک چقدر!
حرف دل مردم را زدیم
وی ادامه داد: با وجود این مساله همیشه گفته‌ایم که هنرمند باید دغدغه‌مند باشد و مشکلات جامعه را به تصویر بکشد، به همین دلیل در وهله نخست شروع به نوشتن کردم و نمایشنامه «فیش آباد» توسط نشر نیستان چاپ و بعد ۳ شب در تئاتر شهر نمایشنامه‌خوانی شد. در یکی از این شب‌ها آقای نصیربیگی، مدیر عامل انجمن تئاتر انقلاب، این نمایش را برای افتتاحیه تماشاخانه سرو انتخاب کردند.همتی با اشاره به استقبال از این نمایش، در پاسخ به این که با توجه به فضا و چارچوب‌های موجود، اجرای «فیش‌آباد» با مشکل همراه شد یا خیر، گفت: یکی از دلایل استقبال از این نمایش مطرح کردن موضوعی است که همه ما به‌خصوص تماشاگران مایل هستیم که ببینیم این درد و بی‌عدالتی چطور در قالب یک نمایش روی صحنه رفته است. در واقع در آن نگاه مستقیمی به بحث طبقات اجتماعی و حقوق کلان شده است.

در هر شرایطی حرفم را می‌زنم
او اضافه کرد: من صادقانه می‌گویم که الان برایم مهم نیست در چه شرایطی این حرف را می‌زنم یا چنین نمایشی را به روی صحنه می‌برم، بلکه هر وقت احساس بی‌عدالتی کنم، معتقد هستم که رسالتی روی دوش من است که باید با آن حرفی که مردم نمی‌توانند بزنند را به صورت هنر در قالب داستان، فیلم یا نمایشنامه ارائه کنم، به همین دلیل حتی اگر شرایط سخت‌تر از این هم بود، در حد امکان حرفم را می‌زنم و با اوضاع کاری ندارم. نمایش «فیش آباد» هم اساساً نقد شرایط روز جامعه ما درحوزه سیستم حقوقی است، موضوعی که در همه ادوار وجود داشته و باید به آن پرداخت شود. همچنین در کل مدیران سالن‌های نمایش هم دوست دارند که موضوعات جدید مطرح شود و نمایش‌هایی که تازگی دارند جایگزین کارهای کلیشه‌ای شوند، حتی در همان ۳ شب نمایشنامه خوانی مدیر تئاتر شهر هیچ یک از دیالوگ‌های متن را سانسور نکرد. در تماشاخانه سرو هم همانطور، با اینکه من فکر می‌کردم در آن‌جا متن را تکه تکه کنند، اما چنین اتفاقی رخ نداد و حتی اصرار داشتند که اگر لازم است می‌توانم دیالوگ‌هایی را نیز به برخی از بخش‌ها اضافه کنم.

جای خالی موضوع مشکلات روز در تئاتر
پرداخت به موضوعات اجتماعی و انعکاس آنها در حوزه تئاتر، از دیگر موضوعاتی بود که همتی درباره لزوم وجود آن در کنار نمایش‌های اقتباسی و‌… بیان کرد: جای این دست موضوعات به شدت در تئاتر خالی است. من قبل از نمایش فیش آباد شاید معتقد بودم که اشکالی ندارد، هر کسی در هر ژانری که دوست دارد باید کار کند، اما پس از استقبالی که از این نمایش شد و خیلی‌ها تشکر کردند که ممنون حرف مردم را گفتی، به این نتیجه رسیدم که در کارهای بعدی هم به معضلات جامعه خودم می‌پردازم، چرا که شاید الان پرداخت به داستان‌های خارجی و موارد دیگر اولویت مردم نباشد، درست است که آنها هم لازم هستند، اما ما اگر بحث تئاترهای مختلفی که هستند را کنار بگذاریم، لازم است تا فایلی را باز کنیم که در کنار آن‌ها به تئاترهای جسور، موضوعات روز و‌… بپردازیم، چرا که وقتی نمایش‌های کمدی، جنگی،خارجی، آیینی و… داریم، باید گونه دیگری با عنوان تئاترهای انتقادی شکل بگیرد و به آن احترام بگذاریم.

گاهی مسوولان جسارت ندارند
همتی در ادامه به «صبح‌نو» گفت: لازمه این موضوع نیز این است که مدیران هنری، مسوولان یا بهتر بگویم، آدم‌های پشت پرده، این آزادی عمل را در وهله اول به خودشان و بعد به من هنرمند بدهند. در صورت وقوع این اتفاق هنرمندان هم از آن استقبال می‌کنند، چون آن‌ها هم می‌خواهند حرف دلشان را بزنند، اما گاهی جمله بعضی مدیران به اثر یک هنرمند این است که مگر می‌خواهی سرمان را زیرآب کنی؟ در واقع آنها از اجرای برخی آثار ممانعت می‌کنند؛ اما مثلاً وقتی تماشاخانه سرو استقبال می‌کند، به ما هم حس خوبی دست می‌دهد. همتی یادآور شد: گاهی خود مدیران می‌ترسند، جسارت به خرج نمی‌دهند یا حوصله درگیری با سیستم، شوراها یا مسائلی از این دست را ندارند، به همین دلیل ترجیح می‌دهند که یک نمایشنامه خام و ساده، بی هیچ صحبتی کارش را انجام دهد و برود. از همین رو بازهم می‌گویم که مطرح کردن مسائل روز، انتقاد به شرایط نادرست حقوقی و… نیازمند کمک و حمایت مسوولان است. تاکنون چهره‌هایی چون آقایان و خانم‌ها سالار عقیلی،حسین پاکدل، بهزاد فراهانی، جعفر والی‌زاده، رضا رفیع، مسعود سلامی، مهدی میامی، اصغر همت، حریر شریعت زاده، زهره عشقی و… به تماشای این نمایش که تا ۳۰دی‌ماه در تماشاخانه سرو به روی صحنه می‌رود، نشسته‌اند.
منبع: روزنامه صبح نو